Wij vinden het belangrijk dat we op school een bijdrage leveren
aan de identiteitsvorming van onze leerlingen. Daarom krijgen alle leerlingen
van groep 1 t/m groep 8 godsdienstles.
De
groepen 1 en 2 krijgen 2x per week een half uur godsdienstles. Hierbij leren de kinderen dat Allah de Schepper is dat we Hem
dankbaar zijn voor alles wat Hij voor ons doet. Door middel van liedjes leren
we de kinderen de islamitische manier van groeten, wat we zeggen voor en na het
eten, wie onze profeet is, enz. Daarnaast leren we de kinderen soera al fatiha, soera ikhlas en
soera an nas.
Ook groep
3 krijgt 2 keer per week een half uur godsdienstles. Hierbij ligt
de nadruk op het vertellen van verhalen. De kinderen maken kennis met de
verhalen van de profeten. Ook verhalen over de liefde voor dieren en de omgang
met de schepping komen aan bod. Verder leren de kinderen er nog enkele soera’s
en doea’s bij.
Vanaf
groep 4 krijgen de leerlingen op maandag godsdienstles (theorie)
en op donderdag koranles. Beide lessen duren 45 minuten. Tijdens de godsdienstles werken de kinderen in groep 4 met het
boekje “Ik ben een moslim”. De kinderen leren over de 5 zuilen van de islam.
Daarnaast worden ze voorbereid op het gebed, dat vanaf groep 5 op school
verricht wordt.

Tijdens de koranles leren de kinderen de Arabische taal om
zelfstandig in de koran te kunnen lezen. Dat doen we d.m.v. de QRB
methode. QRB staat voor: Q =koran R = reciteren B= begrijpen. De
leerlingen werken in het “eilf be” boekje. Als het kind het boekje uit heeft,
kan het zelfstandig lezen in de koran. Belangrijk hierbij is, dat het
kind thuis elke dag vijf tot tien minuten oefent.
Er zijn 5 QRB diploma’s te verdienen.

In groep 5 werken we met het boekje 'Mijn imaan'. Hierin maken de kinderen kennis met de 6 geloofsregels, de arkaan al imaan. Daarnaast wordt er uitgebreider aandacht besteed aan het aanleren van het gebed.

In groep
6 staat het leven van de profeet Mohammed (s.a.w.s)
centraal. De leerlingen leren niet alleen over de levensloop van de profeet,
maar ook leren we hoe we het leven van de profeet als voorbeeld kunnen nemen in
ons dagelijks leven.

In groep
7 werken we met het boek “Op zoek naar jezelf.” Hierin ligt de
nadruk op de akhlaaq. De leerlingen leren hoe onze akhlaaq hoort te zijn ten
opzichte van Allah, de profeet Mohammed (s.a.w.s.), de ouders, de buren,
kortom, de wereld om ons heen.

In groep
8 maken de leerlingen kennis met de andere wereldreligies. Ook
worden zij voorbereid op het schoolleven na de basisschool.
Daarnaast krijgen de leerlingen in groep 7 en 8 RSV lessen
(relationele en seksuele vorming). Hierbij bespreken we de lichamelijke en
emotionele veranderingen tijdens de puberteit. Deze lessen worden voor de
jongens en de meisjes gescheiden gegeven.
Juf Fatima heeft af en toe een overleg met de andere
godsdienstleerkrachten van SIMON. Dan komen haar lessen op Hidaya te vervallen.